ریخته گری ماسه ای

ریخته‌گری ماسه ای

این نوع ریخته گری که جزو فرآیندهای تولید قالب بسته محسوب می‌شوند، از دو قسمت تشکیل شده است که توسط خط جدایش از هم جدا می‌گردند. هر کدام از نیمه‌های قالب را درجه می‌نامند. در این روش از قالب استفاده می‌شود. حفره قالب توسط مدل شکل گیری خواهد شد و نکته حائز اهمیت در این روش، در نظر گرفتن میزان انقباض در مدل است. در این روش سیستم راهگاهی برای تزریق مذاب به کار گرفته می‌شود. بدلیل وجود انقباض در انجماد مذاب، از مخزن تغذیه جهت جبران کمبود مذاب استفاده می‌گردد.

ریخته‌گری تحت فشار (Die-casting)

تنوع در سیستم‌های ریخته گری دایکاست ناشی از جریان سیال فلزی، حذف گاز از حفره، واکنش پذیری بین فلز مذاب و سیستم هیدرولیک و اتلاف حرارت در حین تزریق است.

در این فرآیند قالب فولادی طراحی شده و مذاب با فشار توسط یک اهرم یا نیروی گرانش به درون قالب تزریق می‌گردد. ریخته گری تحت فشار یا همان دایکاست یکی از کارآمدترین روش‌های ساخت قطعات با شکل‌های پیچیده، ساختار یکپارچه، ابعاد دقیق، سطح با کیفیت، مقاومت بالا و سختی مناسب است. به طور کلی  این روش در صنایع هوافضا، خودرو، نیروگاهی و … نیز کاربرد دارد. از این فرآیند جهت ساخت قطعاتی از جنس آلومینیوم، مس، روی و منیزیم استفاده می‌شود.

می‌توانید با مطالعه مقاله قالب های دایکست و فولاد مناسب برای قالب دایکست در رابطه با فرایند دایکست اطلاعات بیشتری کسب نمایید

کاربرد محصولات ریخته‌گری

کاربرد محصولات ریخته‌گری در صنایع مختلف بسیار وسیع است و این روش گسترده‌ترین روش تولید قطعات محسوب می‌شود. برخی از این کاربردها عبارتند از:

  1. صنعت خودرو: بدنه‌ی موتور
  2. هوا فضا: پره‌های توربین
  3. دریایی: اتصالات کشتی
  4. راه آهن: اجزای واگن‌ها
  5. پزشکی: ایمپلنت‌ها